Skip to main content
Muziek tripsTreinreizenWeekend weg

Nottingham en Newcastle (UK) incl. Def Leppard

Yep, de muziekliefhebberij gaat (gelukkig) ook over landsgrenzen en brengt ons zo regelmatig op leuke plaatsen. Dit keer is het Def Leppard die ons naar Engeland toe sleept! 7 t/m 11 december 2018, wederom muziek en reis gecombineerd, YEAH!

Toen Def Leppard aankondigde om in 2018 een aantal concerten te doen in Engeland en daar het gehele Hysteria album integraal te spelen, werd het natuurlijk tijd om de UK versie van Ticketmaster op te sporen. Op naar Nottingham en Newcastle dus! Steden waaraan je niet direct denkt als je een stedentrip in Engeland wilt doen. Leuke steden in combinatie met een event, die zijn er dan ook genoeg in Nottingham en Newcastle. Wij zouden er geen uitgebreide citytrip van maken, tenzij je de gehele dag in de pub wilt hangen want die zijn er voldoende en ook goed bezocht. In een dag per stad heb je een goed beeld van deze steden, meer tijd hoeft je hiervoor echt niet door te brengen. Kijk gerust eens door dit blog om je eigen beeld te vormen!Voor ons geldt: Gezellig en leuk maar gelukkig in combinatie met Def Leppard.

7 december: Goedemorgen of beter gezegd, goedenacht! Om 02.15 uur staat de wekker in Bergeijk-City. M’n meiske ophalen in Eersel en op naar Dusseldorf. Om 07.00 uur vliegen we met EW9336 van Düsseldorf (DUS) naar Birmingham (BHX) alwaar we rond 07.30 uur (lokale tijd) landen, een uurtje tijdverschil met NL dus. Op het vliegveld kopen we treinkaartjes naar Nottingham, maar we moeten eerst naar station Brimingham New Street, van daaruit met de trein naar Nottingham. Rond 11.15 uur komen we daar aan en doen we eerst ff een bakkie Starbucks. Het is fris maar droog dus we lopen naar ons hotel, ongeveer 1,4 km. We slapen de komende twee nachten in het Strathdon Hotel in Nottingham. Helaas is onze kamer nog niet gereed, dus we laten onze bagage achter en eerst maar eens een pub opzoeken voor de lunch, het is immers 12.00 uur geweest.

We schieten binnen bij The Bell Inn, nabij ons hotel. Een prima pub met diverse biersoorten, maar tis nog wat vroeg en met alweer bijna 12 uur wakker ook niet echt verstandig. Het wordt dus een tomatensoepie en een salade kip/bacon! Lekker! Nog ff over de kerstmarkt in Nottingham, yep doen ze hier ook aan! Rond 14.00 uur komen we terug bij ons hotel. Simpel hotel, niks bijzonders maar goed genoeg voor de aankomende twee nachten! We liggen midden in het centrum en de concertzaal voor morgen ligt op nog geen twee kilometer, dus dat wordt te voet naar Def Leppard morgenavond! Inchecken en dik verdiende relaxtijd, even rust!

Rond 17.00 uur gaan we het centrum in, op zoek naar…………Gluhwein of zoals ze dat hier noemen: Mulled Wine. PROOST!

Na ons tweede bezoekje aan de kerstmarkt, belanden we aan bij The Roebuck Inn, een gave maar zeker ook drukke pub. Guinness en Newcastle Brown Ale tijd! Na een overheerlijke diner en enkele drankjes is het mooi geweest voor vandaag!

Terug naar “huis”, rond 21.30 uur gaan de luiken dicht.
Lange dag geweest!

8 december: Goedemorgen Nottingham, na vele jaren weer Def Leppard day! Maar eerst English breakfast en een dagje sightseeing in deze Engelse stad. Rond 10.00 uur, volle maag een heerlijk geslapen de straat op. Uiteraard stoken we even een kaarsje aan in een van de vele en verouderde kerken van de stad. Wij denken aan iedereen en ook af en toe aan ons zelf……..

Gaaf is dat Nottingham zo’n 700 caves kent, vele daarvan zijn te bezichtigingen. Op “cave tocht” dus in the Nottingham caves. Vroeger bouwde bijna iedereen een grot onder zijn huis, deze werden voor vele doelen gebruikt. Van kelderopslag, tot lederfabriek, bieropslag voor pubs enz. enz. 400 jaar geleden waren er hier vele malen meer pubs dan anno 2018, huh!? In de oorlog werden deze caves gebruikt als schuilkelder, sommige voor enkele honderden mensen tot zelfs een waar er 9.000 in konden. Als je een huis koopt waar een cave onder zit, is daarna de cave ook automatisch je bezit. Elk jaar worden er nog vele nieuwe caves ontdenkt. Nottingham heet niet voor niets de “City of Caves”, een bezoekje aan een van deze caves is dan ook zeker een must! Hieronder de oude lederfabriek. Destijds werd het leer soepel gemaakt door urine en hondenpoep. Proces duurde destijds een jaar voordat het leer echt soepel was, maar je kunt je voorstellen dat de stank in deze caves niet te harden was!

Jaaaa, dit is ook de stad van de wereldberoemde Robin Hood! Een statuut van Robin is dan ook te vinden voor het Nottingham Castle, wat overigens voor renovatie gesloten is tot 2020. Don’t shoot me Robin…….

Yep, volgende week een trouwpartijtje dus vrijgezellendag! Omstreeks 13.00 uur al goed in d’n olie, long live the English pub.

Treinstation Nottingham.

Het stadion van Nottingham Forest, City Ground genaamd! Nottingham speelt vanmiddag thuis dus het is lekker druk met supporters, die er allemaal al een aantal pubuurtjes op hebben zitten!

Nog een lekker bakkie koffie en dan rond 15.30 uur ff terug naar ons hotel. Gereed maken voor een avondje Def Leppard. Eerst wat eten bij Sexy Mamma Loves Spaghetti. Viel deze avond niet mee om nog een plekkie te vinden, alles zat ramvol en mega druk. De kerstmarkt, het voetbal en wellicht ook Def Leppard maakte dat vele restaurants afgevuld vol zaten, gelukkig hadden ze bij de Sexy Mamma nog een plekkie. Een goed restaurant met een soort van Italiaanse tapas gerechten, heerlijk gegeten. Op naar Def Leppard in de Motorpoint Arena! We arriveren tegen 19.00 uur bij de Arena, wat direct opvalt is dat er geen garderobe is, beetje balen want dat wordt dus die dikke winterjas om ons middel knopen.

Gaaf Def Leppard shirt, biertje en de zaal in. Leuke arena, 1 ring. Schat in zo’n 8 a 9.000 mensen. Cheap Trick mag aftrappen rond de klok van 19.40 uur. Met knallers als I want you to want me en Surrender, gaat de zaal redelijk uit zijn dank. Mr. Rick Nielsen heeft echt elk nummer een nieuwe gitaar en bij sommige nummers zelfs twee, een forse collectie gitaren zijn er mee overgevlogen. Leuk optreden niet meer dan dat! Complete setlist Cheap Trick, zie HIER.

De bovenbalk van de lichtshow komt naar beneden en we kunnen starten met aftellen, nog 30 minuten en dan start de show! 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 en e zijn van start: Women knalt uit de speakers. Openingsnummer van Hysteria, een plaat van 3 augustus 1987 (31 jaar jong!!) die deze tour en dus ook vanavond in zijn geheel wordt gespeeld.

GRANDIOOS GAAF OPTREDEN!! Geweldige sound en de band is in topvorm. Na het zingen van Happy Birthday voor Phil Collen, vandaag 61 geworden, is het tijd voor de toegiften. Vanwege Phil’s verjaardag mag hij kiezen, we starten met Let it Go, oftewel WAUW!! Voor de complete Def Leppard setlist kijk HIER.
KISS dit jaar drie keer gezien in Spanje, dus eigenlijk kan/mag ik het niet zeggen maar dit was verreweg het beste optreden van 2018! Alles aan dit optreden klopte en wat is Hysteria een dijk van een plaat! Tegen 22.45 uur gaan de zaallampen weer aan en wandelen we terug naar ons Hotel. Een ding is zeker: GELUKKIG morgen nogmaals, op naar Newcastle!

9 december: Goedemorgen Nottingham, Def Leppard day again! Nog wel ff naar NewCastle dan……. Vandaag gaan we met de trein naar NewCastle, yep reizen is vaak ook verplaatsen. Een kostbare aangelegenheid van Nottingham naar Newcastle, het openbaar vervoer is erg duur hier. We moeten via Sheffield, home of Def Leppard. We kunnen direct mee dus tijd voor koffie hebben we niet. Gelukkig zitten de maagjes goed gevuld van het English Breakfast, zoals bekend vult dat wel. Totale reisduur naar Newcastle is toch zo’n 3,5 uur. Maar goed voor iets gaafs moet je ook iets over hebben! We kunnen lopend vanaf het station, eerst Starbucks, want het is maar iets van 700 meter van het centraal station. Komende twee nachten slapen we in het Jurys Inn in NewCastle. En de concertzaal is de buurman, heerlijk! Ook hier geen sportschool in ons hotel, maar op twee minuten afstand zou een “Anytime fitness” aanwezig zijn, waarvan we gebruik kunnen maken. Helaas is deze sinds een maand gesloten, geen fitness dus. Want dan? We gaan lekker stukje hardlopen langs de Tyne rivier. We lopen het tempo van Jolanda en blijven bij elkaar. Toch lekker ff 45 minuten weg geweest in de korte kleding, want we hadden geen rekening gehouden met buiten lopen.

Verdiend! We eten en drinken in ons hotel alvorens we de weg oversteken, op naar round 2 Def Leppard. Def Leppard in Metro Radio Arena van NewCastle. Rond 18.30 arriveren we bij de hal.

Wat opvalt is dat de tribunes ramvol zitten en de zaal niet propvol staat, wij staan goed voorin en staan wel erg relaxed. Zelfde tijdschema als gisteren dus rond 19.40 uur start Cheap Trick met hun set. Zelfde laken een pak als gisteren, al hebben ze vandaag wat meer moeite om het publiek los te krijgen dan gisteren. Leuke set, aardige band, niet meer dan dat anno 2018…..

Countdown van 30 minuten naar 0, op naar de tweede avond Def Leppard!

RIP Steve Clark!

Rond 22.45 uur is ook deze GRANDIOZE show ten einde! Kijk HIER voor de setlist. Wat ben ik blij dat ik toch gekozen heb om Def Leppard twee keer te gaan zien op deze Hysteria 2018 UK Tour! Wederom een GEWELDIG optreden ten einde. Beste optredens van dit jaar (2019)! Wij mogen weer terug naar de buurman, ons hotel. Rond 23.30 uur gaan de oogjes heerlijk dicht en sluiten we een reisdag met een geweldig concert af!

10 december: Goedemorgen NewCastle. Omstreeks 08.00 uur gaan de luikjes weer open, ontbijttijd in ons hotel. Gelukkig hebben we vandaag nog een dagje Newcastle op de agenda staan want van deze stad hebben gisteren zo goed als niets gezien. Sightseeing Newcastle dag dus! Uitzicht vanuit onze hotelkamer over de Metro Radio Arena, zoals gemeld lagen we dus lekker dichtbij de concertzaal. Vissers zijn ook hier midden in de stad actief met vissen in de Tyne.

Uitzichten vanuit de Tyne Bridge in Newcastle. Vanuit hier kun je de stad mooi zien, een wandeling aan zowel de linker alsook rechterzijde mag dan ook niet ontbreken in Newcastle. Verder een stad onder de noemer, leuk eens te bezoeken maar mocht je er nooit komen is dat geen ramp. In combinatie met Def Leppard zeg ik, YEAH, maar een citytrip zou ik hiernaartoe niet direct aanbevelen.

Uitzicht over de Gateshead Millennium Bridge.

Onder de Tyne Bridge vinden we een leuk koffietentje, tijd voor koffie dus!

Ook in Newcastle is een Chinatown, een Chinese lunch kan/mag dan ook niet ontbreken! We komen terecht bij Red Diner, mocht je in Newcastle zoeken naar een goed chinees restaurant zit je hier goed. Overheerlijke chinese lunch! WiFi of 4G……

St. James Park, the home of Newcastle United! Resten van de oude stadsmuren van Newcastle, voltooid verleden tijd!

Nee, deze foto staat goed en hoeft te worden gedraaid…..

Ook hier volop kerstmarkt maar op deze maandag is deze aardig uitgestorven. Bakkie koffie bij de Starbucks en terug naar ons hotel, even rusttijd alvorens we aanvallen met diner! Ons hotelleke hier, een goede uitvalsbasis voor Newcastle en niet te duur!

Tegen de klok van 17.00 uur is het tijd voor een hapje en een drankje, we zoeken de Tyne rivier weer op om langs de rivieroever het stadscentrum weer op te zoeken. Ons hotel ligt maar zo’n 500 meter van hartje centrum vandaag dus zover ist nie! We hadden vanmiddag al gezien dat The Qayside een erg leuke pub was, bij toeval (bestaat dat wel?) komen we daar nu ook weer uit dus naar binnen! Er is nog plaats…….. Een “pompbiertje” van de Engelse pomptap, Abbot Ale. Je moet er van houden maar YEAH ik mag die Engelse Ale’s wel! De volgende kleur is zwart en zwart! Guinness time again!

We eten lekker “Pubfood” maar dat is meer dan prima hier. Burgertje en Jolanda kalkoen, dat food in die pubs zit wel goed! Afzakkertje in de vorm van een IPA en Merlot en rond 21.15 uur wandelen we terug naar ons hotel. Hier mag de TV nog ff aan en rond 22.30 uur gaan de luiken dicht.

11 december: Goedemorgen NewCastle! Vandaag is het weer tijd om Engeland te verlaten. Maar niet zonder een uitgebreid English Breakfast! We gaan met de taxi rond 09.30 uur naar de luchthaven! Om 12.25 uur gaan we weer een uurtje vooruit de tijd in en vliegen we van NewCastle terug naar Düsseldorf (DUS), alwaar we rond 14.50 uur landen. Was weer een gaaf/vet muzikaal uitstapje, op naar IJsland…….. Wat op 20 december alweer op het programma staat, 8 dagen thuis dus! Reizen jullie dan ook weer mee?