Skip to main content

Een zeer bijzondere stad, eens kijken of deze stad Moskou kan overtreffen? Deze trip stond al lang op de bucketlist, eens kijken of de stad onze verwachtingen waar kan maken….

St. Petersburg 30 maart t/m 4 april, oftewel met pasen 2018 in Rusland!

30 maart: We mogen op tijd uit bed deze dag. Omstreeks 06.30 uur vertrek vanuit Eersel, yeah: let’s go! Eerst de felicitaties want Jolanda wordt vandaag 47 jaar jong, dat gaan we vieren in Rusland! Airport koffie alvorens voor de eerste keer met een Russische luchtvaartmaatschappij te vliegen. Om 11:05 vanuit Düsseldorf (DUS) naar St. Petersburg (LED), vluchtnummer: SU6644
Waar we om 14.45 uur arriveren, lokale tijd. Het is hier 1 uur later dan in Nederland. Wel even opletten dat je bij binnenkomst in Rusland je Visum goed geregeld hebt want anders kom je hier niet binnen. Eerlijkheidshalve moeten we hierbij wel melden dat de visumkosten voor Rusland hoog zijn en flink de prijs ophogen als je alleen een lang weekend gaat, zoals wij nu doen.

Onze driver staat al klaar met z’n “Ruud van Empel” bordje, het lijkt er op dat ze me hier al kennen!? Op naar ons Hotel, half uurtje rijden, met nog een bankstop om wat Russische Roebels te trekken! We verblijven gedurende ons gehele verblijf in het Rossi Boutique Hotel. Bij aankomst in onze kamer blijkt het daar bijna 40 graden te zijn, net een sauna! De verwarmingen staan vol open en zijn niet dicht te zetten, heerlijk. Gelukkig is daar een hendeltje van een USB stick, dit past precies op de radiatoren. Heel snel dicht, ramen open en zorgen dat we naar een goed temperatuurniveau toe kunnen. Na de incheck en het inrichten der kamer, de straat op! Uitzicht vanuit kamer 503! Bevroren maar te dun nu om er overheen te wandelen, in hartje winter kan hier volop geschaatst worden.

O ja! Gaan we de komende dagen wel vaker meemaken “wat staat hier precies”. De eerste beelden van de Nevsky Prospect, dit is de ader door Sint Petersburg. Vanaf deze straat is eigenlijk alles goed te bezichtigen.

We belanden aan bij Brasserie Kriek, een erg leuke gezellig kroegje gelegen aan de Nevsky Prospect. Volop Belgische en Russische bieren op de kaart. Hier gaan we een lekker biertje doen en PROOSTEN op de verjaardag van Jolanda! Het feestvarkentje in Rusland, 47 jaar jong! PROOST! Voor Jolanda het eerste biertje van 2018, natuurlijk op de verjaardag! 30-03-1971.

Bij terugkomst in ons Hotel, doen we nog een afzakkertje alvorens ons nestje op te zoeken! Leuke eerste uurtjes in Sint Petersburg beleefd. De komende dagen meer van deze boeiende stad!

31 maart: GOEDEMORGEN Sint Petersburg! Uitgeslapen tot bij 08.00 uur, eruit want we hebben een drukke dag voor de boeg! Na het ontbijt zijn we op pad met onze Capitool reisgids! We gaan vandaag starten met een van de wandelroutes die zijn opgenomen in deze gids. Stralend weer vandaag! Graadje of drie, strak blauw, weinig wind, dus lekker genieten!

Na een dik half uur wandelen komen we aan bij de kerk van de verlosser op het bloed. Een waar en bijzonder monument op de plaats gebouwd waar Tsaar Alexander II op 13 maart 1881 werd vermoord. Een bijzonder bouwwerk. Helaas staat het bovenste gedeelte in de steigers, dus we kunnen de kerk niet in zijn geheel goed zien. Jammer of juist bijzonder? Binnenzijde is echt ongelooflijk! Wat je ziet is allemaal mozaïek werk!

Op het plein van het Hermitage Museum kijk je dus echt je ogen uit! Wat een bouwwerken! We besluiten het museum nu niet te bezoeken, het weer is echt geweldig, en we kunnen dit de komende dagen ook nog doen. Als het weer wat minder wordt is dit een prima uitwijkmogelijkheid. Wordt vervolgd dus! Op 25 maart is hier kennelijk iets herdacht, gezien de hoeveelheid aan bloemen en knuffels. Wat precies hebben we niet kunnen achterhalen!

De maagjes beginnen te knorren! Geen Hard Rock Cafe hier, wel een Rock Star Cafe! Zelfde idee, echter geen wereldwijd concept. Sterker nog, er is er maar eentje van! And ofcourse Ozzy!

In 2015 in Moskou geweest, als startpunt van onze TransMongolie Express trip. Toen de Matroesjka’s niet gekocht. Daarvan spijt dus dat is de reden waarom we nu terug “moesten” naar Rusland.
Niet getreurd, missie geslaagd! We kopen deze Matroesjka’s op een kleine markt nabij de Kerk van de verlosser op het bloed. We doen ook nog een bezoekje aan de Kazan Cathedraal wat een immens groot bouwwerk is aan de Nevski Prospect. Dit mag je zeker niet overslaan. Uiteraard branden ook onze kaarsjes hier, voor onze familie en vrienden!

Tis wa die kou/vorst, de gehele afvoerpijpen van het regen- en sneeuwwater zijn dicht gevroren. Bij wat zonnestralen komt het ijs dus los. Levert leuke beelden op. Onze route loopt nu toch uit de hand, denk dat we vandaag de 12 a 13 km wandelen wel aantikken. We maken nog een ommetje langs de Drievuldigheidskathedraal, die we vanuit ons hotel kunnen zien liggen. Blijkt toch nog ruim een half uur wandelen verwijderd van ons verblijf.

Gescoord op een lokale markt, een Russische muts voor madam! Bij aankomst binnen maken we nog live de gebedsdienst mee. Afgevinkt: Russische gebedsdienst bijwonen……..

Een oude energiecentrale, wellicht eens opruimen? Terug bij ons Hotel (leuke kasse op de balie) boeken we gelijk nog even een voorstelling voor maandag avond in een van de theaters van Sint Petersburg. Altijd gaf een Russisch theater bij te wonen, wordt vervolgd op de maandag van deze trip. Terug in de kamer krijgen we nog bezoek van het hotelpersoneel, die waren gisteren de verjaardag van Jolanda vergeten dus komen ze nu nog ff binnen. Rookmelders? Zo te zien niet! Leuk en erg attent.

Relaxtijd na een drukke dag in Sint Petersburg op onze hotelkamer. We besluiten om vanavond in ons Hotel te eten, hoeven we niet meer de deur uit. Ook wel lekker. Zo gezegd zo gedaan, we schuiven rond 20.30 uur aan tafel in het restaurant van het Rossi Hotel. Met een overheerlijk wijntje er bij eten we een lekkere crabsoep en daarna zalm met garnalen. Yep, in Rusland kunnen ze aardig koken en de tarieven liggen lager dan bij ons! De oogjes gaan vandaag rond 22.30 uur al dicht, een gave dag in Sint Petersburg sluiten we af.

1 april: GOEDEMORGEN, eerste paasdag, vanuit Sint Petersburg. We gaan op tijd het bedje uit want we starten de dag met fitness en sauna in ons hotel. Het fitness gedeelte in het hotel stelt niet zoveel voor maar is voldoende voor de extra lichaamsbeweging, alhoewel er hier stevig en veel gewandeld wordt. Dus beweging genoeg. Daarentegen is de Spa geweldig, heerlijk zwembadje, fijne sauna en hammam. De dag relaxed beginnen!

Na het ontbijt gaan we weer de straat op, op naar Metrostation Vladimirskaya, vanaf hier kunnen we de rode lijn pakken naar oa Avtovo en Kirovskiy Zavod. Dit zijn kennelijk de twee gaafste metrostations van Sint Petersburg. Deze staan ook op de Unesco werelderfgoed lijst. We hebben wederom een schitterende dag, fris (mn aan de handjes), beetje bewolking maar verder lekker droog! Nabij het metro station treffen we de Vladimirskaya Church nog aan, net zoals vele, ook een schitterend bouwwerk! Metro plattegrond St. Petersburg.

De metro in, wat hier werkt met muntjes. Je koopt een muntje voor 45 roebel (ongeveer 65 eurocent), en dan kun je naar je bestemming. Valt niet mee om dat uit te vinden in het Russisch met een dame die geen Engels verstaat en spreekt, maar goed we’re in! Na het bezoeken van de bijzondere metrostations in Moskou (2015) hoort er een bezoekje hier ook zeker bij. Al moeten we eerlijke bekennen dat het bijna niet te doen is om de metrostations van Moskou te overtreffen. Is dan ook zeker niet het geval hier al zijn het ook hier zeker erg bijzondere en prachtige stations. Onze eerste bestemming: Avtovo aan de Kirovsko-Vyborgskaya lijn

Nummero twee: Kirovskiy Zavod ook aan de Kirovsko-Vyborgskaya lijn

Hoe zit dat hier nu precies? We komen er wel maar het valt allemaal niet mee in de Russische taal! Op naar Ploshchad Lenina, ook aan de rode lijn maar aan de andere kant van de Neva rivier. Hier is het eerst tijd voor koffie! Om de trein van Lenin, die hem in 1917 in Sint Petersburg bracht te bezichtigen moeten we het perron op. Gelukkig worden we, in het Russisch, prima geholpen door een vriendelijke dame, die ons toegang geeft tot het perron. Normaliter alleen toegankelijk met een treinkaartje. De oude stoomtrein staat in een glazen hokje dus wat lastiger te fotograferen. Finland station dus!

Op Lenin Square, net voor het station, tref je nog een van de weinige beeld van Lenin aan. Vanaf hier start onze route lang de Neva rivier, op naar de Petrus en Paulus vestiging. Het WK voetbal is hier (in Rusland) dit jaar, maar WIJ zijn er mooi niet bij!

Aan de rechterkant de zeevaartschool en links daarvan het oude oorlogsschip de Aurora. Beide te bezoeken echter wij houden het op een kijkje vanaf de buitenzijde. In een stad als Sint Petersburg moet je keuzes maken en alles zien en doen is onmogelijk. Geeft wel gave beeld zo op de bevroren Neva, die overigens met ijsbrekers wel bevaarbaar wordt gehouden om de opening naar de Baltische zee te behouden.

Het huisje van Tsaar Peter de Grote was oorspronkelijk van hout, later is het nog met stenen ommuurd. De twee leeuwen voor de deur komen uit Mantsjoerije.

Ter land, ter zee en over het ijs……..

We komen aan bij de Petrus-Paulus vestiging, dit ligt gelegen op een eiland. Zeker een must dingetje om te bezichtigen. Tijdsspanne ongeveer 3 a 4 uur, wij hebben echter maar 1,5 uur en maken enkele keuzes wat wel en wat niet te doen in deze vestiging. De Kathedraal is GEWELDIG, zowel van binnen alsook van buiten. De bezichtiging daarvan mag je zeker niet overslaan!

The end of the One and Only R.P.J.H. van Empel……..

Aan deze kant van de rivier is het ijs dik genoeg, dus toch maar snel ff het ijs op! Altijd leuk voor de plaatjes! Hermitage museum, gaan we morgen heen, vanaf de andere kant van de Neva.

We komen langs de enige Moskee van Sint Petersburg, dus uiteraard een fotostop. We kunnen en mogen niet naar binnen dus moeten het doen met de buitenzijde!

We gaan met de metro terug naar ons Hotel, hiervoor moeten we vanaf hier overstappen, als dat maar goed gaat……. Maar eerst de muntjes, anders komen we er niet in. #Leuksysteem.atjes,Katjes, katjes, ze worden hier erg veel verkocht!

Terug bij “ons” hotel, Rossi, nu vanuit de andere kant van het kanaal! Borreltijd, dit keer met een shotje Vodka er bij. We zijn immers in Rusland, PROOST!

Korte opfrisbeurt op de kamer en de straat weer op voor een hapje. We open naar een nabij gelegen visrestaurant Porto Maltese, wat we gisteren hebben zien liggen. We genieten deze avond van een overheerlijke vismaaltijd! Prima restaurant, gezellig zitten en een leuke eigenaar die overigens uit Servië komt. We zijn rond de klok van 22.00 uur terug in ons hotel voor een laatste afzakkertje en dan is het echt bedjes tijd, na wederom een erg gave dag in Sint Petersburg.

2 april: GOEDEMORGEN Russia, tweede paasdag! Rond 07.00 uur start de dag weer, eerst ff paar rondjes sauna alvorens we aanvallen op ons ontbijt! Citytrip is ook relaxtijd inbouwen! Het weer is vandaag wat minder, het sneeuwt licht en het is bewolkt. Goed weer om de Hermitage te gaan bezoeken! We lopen langs het Alexandrinsky Theatre, nabij ons Hotel. Koffiestop bij de Starbucks, leuk onze namen in het Russisch!

Aangekomen bij het Hermitage hebben we mooi pech, gesloten vandaag. Lucky we, dat we morgen ook nog hier zijn! Morgen terug dus! Plannen wijzigen, dus wandelen we eerst nog ff de Neva over. Met de Hermitage in de achtergrond!

We zien nog een gave voorstelling van een Russische militaire harmonie, indrukwekkend met hoeveel die zijn. Mooi voor de Hermitage opgesteld. Pikken we toch ff mee!

We wandelen richting de prachtige Izaakkathedraal! Echt een MUST ding van Sint Petersburg! Binnenzijde van deze Kathedraal kun je niet bekijken met je mond dicht, ongelooflijk!

We gaan ook nog even 261 trappen omhoog om vanuit boven de stad te overviewen, helaas is het vandaag wat bewolkt en regenachtig. Mag de pret niet drukken.

Nabij de Neva staat ook nog de Bronze Horseman opgesteld, een leuk werkje met de Kathedraal in de achtergrond. Jolanda’s verjaardagsweekend, dus………

We lopen via een omweg terug naar ons Hotel, uiteraard pikken we nog enkele gave straatbeelden op. Sint Petersburg is een geweldige stad! Lopen die Russen dan nergens achter? Jawel hoor, de winkeletalages zijn van het jaar stillekes en de lokale markt kennen we bij ons niet eens meer, althans niet in deze vorm. Heerlijk om allemaal te zien.

Yep, kennen ze hier ook! Deze muur treffen we toevallig aan, achter een poort, nabij ons hotel.

Rond 16.00 uur zijn we terug in ons hotel. Beetje relaxtijd want om 17.50 uur gaan we naar het theater! Yeah, zin in! We doen nog een soepje in het hotelrestaurant en dan zijn we rond 17.50 uur weg met de taxi. Op naar Nicholas Palace alwaar onze voorstelling zal plaatsvinden. de voorstelling die we gaan zien heet Feel Yourself Russian! Wat direct opvalt is het oubollige karakter van het theater. De kassa is een verlaten kantoortje met een tafel, de garderobe een zaal met oude kapstokken. Heerlijk om te zien. Typisch Russisch. Alles veelal wel uitgelegd voor toeristen, dus ook souvenirs zijn te vinden binnen. Enkele bussen met Japanners slaan vrolijk hun slag, wij slaan over…… Welkomsdrankje, je kunt kiezen tussen champagne rood of wit en Vodka, wat anders? De voorstelling bestaat een groep van vier mannen die prachtig zingen in canon, meerstemmige composities. Daarnaast zijn er een aantal Russische dansgroepen aanwezig. Deze dames en heren kunnen enorm goed dansen en laten ook zo af en toe een aardig stukje acrobatiek zien.

In de pauze zijn er allerlei hapjes en natuurlijk Vodka!

Rond 21.00 uur zijn we weer buiten en staat de chauffeur alweer te wachten op ons, terug naar het hotel voor een hapje en drankje. Uiteindelijk gaan we rond 22.30 uur het nestje in, na weer een ontzettend gave dag in deze stad!

3 april: GOEDEMORGEN! We starten de dag wederom met de fitness en de sauna/zwembad. Lekker begin van de dag. Aansluitend ontbijt en op naar de Hermitage, vandaag gaat het dus gebeuren. Blue and blue! #Avatar. Na de starbucks koffie komen we wederom aan bij de Hermitage, het blijft een enorm en immens bouwwerk!

Ook hier valt de entreeprijs weer reuze mee, voor zo’n 10 euries p.p. zijn we binnen. Tis nu laagseizoen maar daar is hier weinig van te merken, al kan ik mee voorstellen dat het vele malen drukker kan zijn in het hoogseizoen. Eenmaal binnen zien we pas echt de schoonheid van dit gebouw! We hadden gelezen dat je je professionele camera niet mee mocht nemen naar binnen, dan zal mijn Canon toch wel voor Hobbyisten zijn want deze mag gewoon mee naar binnen. Let wel op: Hoge hakjes zijn niet toegestaan! Als je alle gangen en ruimten gaat bezoeken leg je ruim 27 km af! Wij verkiezen de verkorte versie!

Na ruim 4 uur zitten we aan de koffie en hebben we kunstwerken gezien vanuit de gehele wereld, echt ongelooflijk wat voor een collectie hier aanwezig is. Staaltje pochwerk van die Russen! #Kijkonseens. Wij hebben een prima indruk gekregen zonder alles tot in detail te bestuderen, daarvoor zijn we te weinig liefhebber van dit soort kunst. Let wel op: Een bezoek aan de Hermitage is een MUST als je in Sint Petersburg bent. Nog een een tweetal beeldjes tegen de Hermitage aan!

We hadden combitckets gekocht waarmee we ook het Winterpaleis van Peter de Grote konden bezoeken. De duur daarvan is een kwartiertje maar zeker ook de moeite waard om mee te pikken!

Daarna op naar een borreltje en aansluitend ons hotel. Wat verder ook nog opvalt is dat iedereen hier wacht bij een rood stoplicht (voetgangers), ook als er in geen velden of wegen verkeer te bekennen is, staan mensen toch te wachten. Ooit onderdrukt geweest? Iets met DNA? Zie je echt in geen enkele stad! Zet in ieder geval ons aan om ook te wachten en niet gewoon door te lopen.

We belanden nogmaals aan bij Brasserie Kriek, alwaar ook ons eerste Sint Petersburg biertje er in ging afgelopen vrijdag. Een erg leuk en gezellig tentje! Ennuh, dik verdiend, al zeggen we het zelf, na een bezoek aan de Hermitage.

Rond de klok van 18.15 uur zijn we terug in ons hotel, wat we niet meer gaan verlaten! We blijven vanavond lekker en gezellig eten in ons Hotel, ons laatste Sint Petersburg avondmaal! We sluiten af, o nee, tis een voorgerecht, met een ijs- en ijskoude Vodka! Rond 22.30 uur gaan de oogjes dicht, het is morgenvroeg (lees vannacht) vroeg dag, laatste TRUSTIE vanuit Sint Petersburg, althans voor 2018.

4 april: GOEDEMORGEN omstreeks 04.30 uur, vroeg uit de veren op onze laatste Sint Petersburg ochtend! Om 05.15 uur zijn we onderweg naar de luchthaven. Terugvlucht: St. Petersburg (LED) naar Dusseldorf (DUS), vluchtnummer: SU6643. 08.25 uur vertrek met aankomsttijd 10.15 uur. D’n auto weer ophalen en terug naar Bergeijk/Eersel. We sluiten een overweldigende city-trip af, Sint Petersburg zullen we nooit vergeten! GEWELDIG GAAF! Op naar de volgende trips………..