Skip to main content
CruisereizenInspiratie-reizenOp vakantiePoolgebieden

Cruise vanuit Hamburg naar Schotland & IJsland

Op Cruisereis vanuit Hamburg een leuke trip met gave bestemmingen…….

Van 18 juli t/m 30 juli 2017. In 2016 ook met de MSC-Preziosa op reis geweest! Toen het Middellandse Zee gebied, nu op naar Noord-Europa! Voor die Middellandse Zee Cruise kijk snel HIER!:
Ons bootje de MSC Preziosa. Onze reis in beeld:

18 juli: Goedemorgen rond de klok van 06.30 uur. Bye Bye Bergeijk! We gaan vanuit Eindhoven met de trein richting Hamburg. Dagje treinen dus! Eerst koffie! We hebben eerste klas geboekt en in de trein van Eindhoven naar Venlo zijn dat in ieder geval niet veel boekingen geweest. Relaxed en rustig dus! In Venlo hadden we vijf minuten om over te stappen naar Dusseldorf. Yep, gehaald! In Dusseldorf is er wat meer ruimte, zeker ook omdat de trein naar Hamburg hbf, ook nog eens ruim 15 minuten vertraging heeft. ff zorgen voor onze “treinlunch”  dus! Yeah!  Hamburg, here we are! We slapen nabij de Hauptbahnhof in Hamburg. Trein uit, hotel in! Inchecken in ons “Hamburg verblijf” Intercity Hotel Hamburg. Na de hotel inspectie, op pad in Hamburg.

Raadhuis, en tevens het centrale plein van Hamburg.

We doen een rondvaart in de beroemde Hamburgse havens! Dit is een erg groot havengebied en als je hier de tijd en ruimte hebt, doe zeker even een haventoer. Met een beetje geluk liggen er vele grote schepen in de haven.

Onze rondvaart kano over de Elbe! Ennuh, mag een bezoekje aan het Hard Rock Cafe ontbreken? Ik dacht het niet!

Love locks, en heeeeeeel veeeeeel! Yep, die hebben ze hier ook! We gaan lekker terug met de metro. Bij ons hotel zitten twee gratis openbaar vervoer kaartjes voor twee dagen! Kunnen ze op veel plaatsen nog wat van leren…….. Haubtbahnhof by night! Ons hotel by night!

Bedjestijd na een lange dag, reizen is en blijft vermoeiend.

19 juli: GOEDEMORGEN Hamburg! De dag waar het om draait is aangebroken! Yeah, op de MSC Preziosa again! Na het ontbijt eerst nog wat rondhangen in het centrum van Hamburg. Kunnen we daar in? Yep, dus er in. Met een lift, gedeeltelijk glazen bodem (niks voor mij), gaan we naar 75 meter hoogte. Uitzichten zijn prachtig! Sint Nicolaaskerk te Hamburg. Het bijbehorende museum is zeker ook de moeite waard voor een bezoekje. Ook Hamburg is zwaar getroffen tussen 1940 en 1945, dat is hier wel duidelijk!

Sightseeing #Hamburg…..

We gaan met de taxi naar de Cruise terminal. Onze bagage afgooien en inchecken! Zo hee, wat een lange rij! We krijgen van die “MSC mevrouw” een ticket priority boarding. Whoh hee, dat scheelt enorm, we kunnen zo doorlopen naar binnen! Altijd handig een klein manneke (al vind ik hem al behoorlijk groot) bij. Die kennen we nog, de Magic Island kindercoctail!

O ja, rond 17.15 uur is het Safety Drill, een verplicht nummertje! Goed dat ze zoiets doen, wij gaan er vanuit dat de vestjes in de kast blijven liggen. 9180 was onze kamer tijdens de Middellandse Zee Cruise van 2016. Dit jaar op het achterdeck 8266, eigenlijk een kamer voor gehandicapten maar wij mochten er op, een zeer ruime kamer!

Na de Safety Drill maken we ons op voor ons eerste avondmaal! Tafel 585, op deze avond samen met een moeder en zoon uit Maasbracht en een stel uit Haarlem. Ervaren Cruisers, meer dan dat wij dat zijn! Maar goed, Nederlands gezelschap aan tafel, altijd leuk! The Golden Lobster, yep een gaaf restaurantje! Erg belangrijk op deze cruise, onze pasjes!

Rond 20.30 uur, een half uurtje later dan gepland, zijn we los van de kade. Bye Bye Hamburg, op naar Schotland. Met regen en wat lichtflitsen verlaten we Hamburg, we varen eerst nog een paar uur de Elbe af, alvorens we op open zee terecht komen.

Na een paar drankjes, onder andere in de Safari Lounge, is het bedtijd. Eigenlijk een beetje te laat. Truste vanuit zee, maar op de MSC Preziosa!

20 juli: GOEDEMORGEN vanuit ergens tussen Hamburg en Schotland. Uurtje vroeger inmiddels, de klok is een uur teruggezet vannacht. “Jetlag” Met enige mist op zee, zie we niet erg ver maar de zee is verder rustig en de temperaturen zijn goed te noemen. Op naar het ontbijt! Dagje op zee, ergens tussen Hamburg en Schotland. Lunchen, zwemmen, excursies boeken, diners enz enz. Cruiselife zeg maar! Na wederom een geweldig diner, ditmaal in het bijzijn van een leuk gezin uit Den Haag, zijn we naar het Platinum theater geweest. Voorstelling van The Mask.

21 juli: Om 06.45 uur de wekker want we moeten tijdig ontbijten. Goedemorgen dus, al varend de haven van Invergordon (Schotland) in varend. Om 08.45 uur verzamelen in het Platinum theater. Welkom in Schotland!

Met de bus (nummer 25) op naar Loch Ness! Een korte tussenstop in een leuk Schots dorpje, om Beauty Priory te bezoeken. MSC toeristen op pad…

We zijn er, Loch Ness! Blijft toch een bijzonder meer, maar dat komt meer door het “monster” verhaal. Zo moeilijk is dat toch niet die Nessie vinden, wij zagen hem al direct langs de kant! Met deze boot gaan we een tour maken over Loch Ness, op zoek naar………

We varen langs het gave Urquhart Castle, ligt er mooi bij zo vanuit het water. De tour zou ongeveer 3 uur duren, dus rond 12.00 uur terug bij de Preziosa. We krijgen als bonus nog een rondritje door Inverness. Hetgeen wil zeggen dat we pas rond 13.30 uur terug zijn bij de MSC Preziosa. Verlate (pizza)lunch dus!

Voor Schotland begrippen hebben we een prachtige dag. Zo’n 18 graden en licht bewolk, geen drupje regen. Uniek? Dus terug aan boord en de lunch achter de kiezen, toch nog maar ff de zwembroek aan. Mooi land dat Schotland, in 1997 ook al eens een gave rondreis gemaakt. Nu weer opgefrist waarom ik toen zo enthousiast was, niks veranderd. Top land, top bestemming! Ik zeg: Plons! Na ons wederom heerlijke etentje gaan we nog ff buiten zitten voor een koffie en een drankje. Yep, lekker buiten ergens tussen Schotland en IJsland, wie had dat verwacht? Heerlijk! Na de Fran Sinatra voorstelling in het Platinum Theater is het cocktailtijd in de bar. Kennelijk zitten die ook allemaal in ons pakket, wist ik veel………  By the way: de voorstelling van deze avond was leuk maar zeker niet meer dan dat! Tijdens de voorstelling zaten er vijf gratis dinerbonnen onder vijf willekeurige stoelen geplakt. Hiermee gratis diner bij Eataly aan boord. En YESSSSSS, Remco heeft er een gevonden! Lucky Remco, dus een avondje Eataly is aanstaande!

Rond 23.00 uur is het weer bedtijd na een gave dag in Schotland.
Op naar IJsland……

22 juli: GOEDEMORGEN van ergens tussen Schotland en het super gave IJsland! Vandaag weer een volle dag op zee want we zijn pas morgenvroeg rond 10.00 uur in Akureyri (IJsland). De klok is vannacht weer een uur teruggezet, dus we leven inmiddels twee uur vroeger dan in Nederland. Let’s go! We hebben vandaag weer een dagje op open zee, dus wat eten, drinken, luieren. lezen, 4D cinema, tafelvoetbal enz enz. Ook heerlijk in de gelegenheid om ff te sporten in de uitgebreide fitness. En er is een poolparty om 11.00 uur omdat we de (noord)poolcirkel passeren, echt niet want zover zijn we nog niet maar dat weten de meeste mensen hier toch niet. We passeren de poolcirkel vannacht pas rond 01.30 uur. Daarbij lopen de pinguins en ijsberen door elkaar heen. Jaha, waarom eet een IJsbeer geen pinguins……..Theater voorstelling met Italiaanse tenoren, na drie nummers opgestapt. Niks voor ons!

We sluiten de dag/avond af in de Safari lounge met een leuk Mediterraan feestje. Rond 23.00 uur sluiten de luiken want morgenvroeg komen we in Akureyri de fjord binnen gevaren!

23 juli: Rond 07.30 uur (twee uur vroeger dan in NL) zeggen we: GOEDEMORGEN IJsland! Prachtig weer, wordt vandaag strak blauw en 23 graden, zeg maar gerust “je krijgt wa je verdiend”, zo gewoon is dit weertype niet in IJsland. We hebben vandaag ons ontbijt op bed laten komen zodat we optimaal kunnen genieten van het binnen varen in de fjord bij Akureyri. Genieten van eigen balkon, voor de vierde keer op IJsland! WAUW! Ontbijt in de pyjama, op eigen terras, terwijl we de fjord bij Akureyri binnen varen, geweldig!

Aan de steiger! Aangezien onze excursie pas rond 16.45 uur start, gaan we ff dit leuke plaatsje verkennen. Wat een weer zeg, korte broek en t-shirtje aan en nog warm. We hebben hier overal prachtig zicht op de Preziosa, yep het is echt een groot schip!

Akureyri, ik was er al eens eerder, maar is een mooi IJsland’s plaatsje en als er zovele zijn, is het relaxed en bijna uitgestorven. terwijl dit toch al snel bij de grotere plaatsen van IJsland behoort. Nog een lekkere warme Iceland wear trui gekocht. Hier nu niet nodig maar ook Groenland staat deze vakantie nog op het programma! Lunch met een IJslands biertje er bij. Snel duidelijk dat dat bierbrouwen niet echt iets is voor die IJslanders. Zie ook: https://www.facebook.com/blaakannan/. Bediening aan tafel, hoo ff tis hier een koffieshop geen restaurant…..oke!

Nog ff terug aan boord, wat water scoren. Rond 16.00 uur aan de koffie en op naar het Platinum theater voor de excursie! Bakkie koffie en op naar het Platinum theater voor onze excursie. Wat is het daar toch rustig, alles leeg…….. Leuke voor wat foto’s.

Oeps, we moesten in de Safari lounge zijn. Hoppa, twee etages omhoog en aan de andere zijde van het schip. Onze excursie gaat een stukje door de historie van Akureyri en daarna bezoeken we de Botanische tuinen. Leuk, maarrrrr zeker niet ons dingetje! 6000 verschillende plantensoorten terwijl er op heel IJsland maar zo’n 500 voorkomen.

Op naar Godafoss, zo’n 45 minuten rijden buiten Akureyri. Alhoewel ik (Ruud) hier al twee keer eerder ben geweest, blijft dit een erg gave en bijzondere waterval! Een must dingetje om te zien en te beleven. Gelukkig wordt Remco helemaal enthousiast van dit watergeweld!

Deze fotostop had ik op de heenweg gezien, dus ik had onze gids gevraagd of we daar konden stoppen. Het antwoord kun je hieronder zien!

We sluiten een lange maar zeer indrukwekkende dag af! Rond 20.30 uur terug aan boord, snel opfrissen en wat eten. Wordt deze ronde op etage 14, buffet restaurant. Na het eten nog ff naar de Alice in Wonderland show, die we overigens vorig jaar op de Middellandse Zee Cruise ook al gezien hebben. Drankje en direct naar de kamer, tis mooi geweest. We varen de fjord bij Akureyri weer uit, op naar onze volgende bestemming! Truste vanuit IJsland!

24 juli: Goedemorgen vanuit bijna Isafjordur. De wekker om 06.30 uur, we komen rond 08.00 uur aan en om 08.15 uur moeten we alweer verzamelen voor onze excursie. Ontbijt op de kamer en wegwezen. IJsland dag 2 is een feit! Geen kade/haven in Isafjordur dus met tenderbootjes (capaciteit 120 personen) naar het vaste land. IFJ02 is onze excursie, links dus!

Aangekomen in Isafjordur gaan we met de bus naar Osvor. Een oud fishing station, waar we rond kunnen snuffelen in de historie van IJsland. De mensen hebben serieus moeten bikkelen hier!

Aansluitend bezoeken we in Bolungarvik nog een leuk kerkje. Hier krijgen we nog enkele leuke IJslandse liedjes te horen, gezongen door een meisje uit dat plaatsje.

Terug in Isafjordur, eerst even de waterval bezoeken. Welk plaatsje heeft hier immers geen waterval?

Aansluitend brengen we nog een bezoek aan het Westfjords Heritage Museum. Na dit bezoek slaan wij de busrit over en wandelen nog ff door Isafjordur. We hebben wederom “t-shirt weer” dus waarom ook niet. Levert in ieder geval nog de nodige leuke plaatjes op! Onze IJslandse gids vertelde trouwens dat ze vandaag voor het eerst dit jaar, de excursie in t-shirt heeft kunnen doen. Dikke 20 graden en droog is erg zeldzaam hier. Lucky we!

Wij zijn weer terug getenderd, eerst lunch want we hebben honger! Creatief met fruit! Daarna relaxing op de kamer en nog ff de zwemkleding aan! Buiten zwemmen, lang leve IJsland!

Vanavond die gratis eet bon eens gaan nuttigen bij Eataly. Een vijf gangen diner met veel te grote gangen, we krijgen het maar amper op. Wel overheerlijk! Afgevuld maar direct naar de kamer, tis immers ook al 21.30 uur en met deze volle buikjes hebben we nergens geen zin meer in. Rond 23.00 uur de oogjes dicht want morgenvroeg is het rond 07.00 uur weer dag. Als het goed is zijn we dan in Reykjavik.

25 juli: GOODMORNING Reykjavik. We blijven hier twee dagen! Dure excursies dus besluiten we om zelf een auto te huren voor twee dagen. Wij zijn hier immers tot morgenavond 17.00 uur.
Dus bij Hertz, aan de kade, een leuke Toyota Yaris, automaat, meegekregen. Altijd goed, we zijn maar met z’n twee! Rond 10.00 uur scheuren we de haven van Reykjavik uit, op naar Seltun. Seltun is een groot lavaveld. Ongelooflijk gaaf om daar zo midden door heen te rijden. Of onze Yaris voor deze wegen geschikt is…………. De lava is overal bedekt met mos, dit noemen ze Eldhraum. Uiteindelijk deze weg toch maar verlaten, oftewel omgedraaid. Onze Yaris is hiervoor niet geschikt. We vervolgen onze weg richting Krysuvik. Dit is een Geothermisch gebied.Nooit zo mega druk bezocht als bijvoorbeeld een Myvatn, zeker de moeite waard! Wederom geluk met het weer, zo’n 20 graden en licht bewolkt. Staat buiten de stad wel een mega strakke wind. Opletten dus met de autodeuren, een voor een openen anders waait de gehele auto leeg. Yep, IJsland……..

Ik weet nog een leuke afslag naar enkele cliffs met veel vogels. Krysuvikurbjarg genaamd, nog ff een stukje off-road crossen maar dat is te doen met onze Yaris.

Het was er erg druk bij deze cliffs………….. Op naar Grindavik, tis inmiddels 14.30 uur geworden en we hebben honger! Verlate lunch in een soort van lokale Subway! Erg lekker en de koffie is er gratis! Grindavik, omringt door lavavelden. Blijft een schitterend gezicht! Op naar Blue Lagoon, althans dat was het plan. Zeer teleurstellend, uitverkocht!? Onderstaande recensie staat geschreven op hun Facebook door mij, zegt genoeg denk ik? I was here in 1998, 2006 and 2010. I wanna show my son today how nice Blue Lagoon is, he is 11 right now! We’re now (25th of juli 2017) in Reyjavik with a cruise ship! We did a rental car to get here! At the Blue Lagoon, no tickets availeble?? They have a pre-booking systeem right now, I didn’t know that! They called the manager, I thought she would arrange some entrance for us? No she didn’t!? Fully booked but more then space enough in the Lagoon! My fourth visit to Iceland with a great dissapointment, most for my son! For sure Iceland have nice and friendly people, but this is not a friendly action! With this story they had to handle it in another way! Bad service and I won’t visit Blue Lagoon again, sorry! If you will, be sure that you’re pre-booked! If they handle this situation in another way I am sure I should return to the Lagoon with a pre-booked ticket! Bye bye Blue Lagoon……. Dit was ons allerlaatste bezoek aan Blue Lagoon. We sluiten af met een dikke middel……..

Terug naar Reykjavik, alvast enkele bijzonderheden bekeken en happuh. Uiteraard het Vikingsschip oftewel de Sun Voyager genaamd.

De wereldberoemde en een van de gaafste kerken op de wereld! De Hallgrimskirkja! Morgen nog ff terug voor een kaarsje………

We eten in de American Bar, yep in Reykjavik! Irish in Iceland oftewel Guinness!

Rond 20.30 uur zijn we terug in de haven, autootje parkeren, drankje mee naar de kamer en op tijd plattie.

26 juli: GOEDEMORGEN Reykjavik! Onze laatste IJslanddag is alweer aangebroken. Vanmiddag rond 17.00 uur verlaten we dit prachtige land weer, maaaaarrrrrr zover ist nog nie……..In de ochtend rijden we nog ff Reykjavik uit, naar Akranes. Toch nog ff genieten, buiten de stad om, van dit prachtige land!

Tank weer vol laten doen, op naar Reykjavik! Afgesproken met Annette en Harry Tellegen, uit Zwolle. Ik ken hun al een jaar of twee via twitter en facebook, echter een ontmoeting is er nooit van gekomen. Volgens mij is het contact ook ooit ontstaan uit wederzijdse voorkeur voor IJsland. Des te leuker om onze eerste meeting dan ook maar gelijk in IJsland te doen. We hebben lekker geluncht, alleen jammer dat wij geen kindermenu mochten bestellen. hahahaha! Een volgende keer in Bergeijk, Zwolle of “gewoon” weer in IJsland?

Na de lunch nemen we weer afscheid! Harry en Annette en fijne voorzetting van jullie IJsland rondreis. Wij gaan nog ff op bezoek in de beroemde kerk. Helaas komt er net wat laaghangende bewolking aanwaaien als we met de lift de kerktoren in gaan. Ach ja, heeft ook wel weer wat…… Uiteraard steken we een paar kaarsjes aan, dit voor de gezondheid van alles en iedereen die we kennen! We leveren onze huurauto weer in en back to the ship! We zwaaien Reykjavik uit rond de klok van 17.00 uur. Hiermee nemen we wederom afscheid van dit prachtige land IJsland. Yep, IJsland is en blijft een van de meest bijzondere landen op deze planeet!

Na het diner was het plan om naar de voorstelling te gaan. Ware het niet dat het weer buiten omslaat in storm. Remco voelt zich niet zo goed dus we gaan naar de kamer/bed. Op tijd plat, ook geen ramp. De storm houdt de gehele nacht aan, gaat goed te keer!

27 juli: “Goedemorgen” maar niet echt. Het stormt nog steeds maar gelukkig geen van beide (zee)ziek geweest. Althans, nog niet. Ik ga ontbijt scoren voor op de kamer, bij terugkomst is het prijs. Zeeziekte bij Remco. Vervelend, voordeel is dat zoiets gelijk over is als het weer beter wordt. Vooralsnog blijven we op de kamer, wandelen lukt ook bijna niet want we schommelen goed op en neer. Het daily program wordt volledig geskipt, volgens mij ligt het halve schip plat. Moet ook eerlijk bekennen, het gaat heftig tekeer. Gelukkig heb ik zelf nergens last van. Het zal dus waarschijnlijk een dagje op de kamer worden? Remco blijft maar ziek, en flink ziek! Yep, zeeziek kan heftig zijn maar gaat gelukkig ook snel over als het weer rustig is. Dus eten en drinken halen en op de kamer opeten. Ik zeg dus alleen proost. De lucht is wat opgeklaard maar de wind staat nog steeds erg strak, dus schommelen we lekker op en neer. Vroeg avond bij de receptie toch maar ff een pilletje gehaald voor kleine #RvE. Blijft maar ziek en stevig ook. Na het pilletje valt hij lekker in slaap rond 19.30 uur. Zelf zeg ik rond 22.00 uur, Truste vanuit de schommel op zee! Hopelijk morgen beter?

28 juli: Yep, geslapen tot 06.50 uur, althans dat dachten we maar het is geworden een GOEDEMORGEN om 05.50 uur. Tis wa met al die klokken verzetten. Gelukkig is het buiten weer rustig en is Remco weer TOPfit. Ontbijt op de kamer, want dat had ik uit voorzorg al geregeld. We varen de Orkney Eilanden binnen, Kirkwall om precies te zijn. Ik ben er nooit eerder geweest, dus kunnen we deze prachtige locatie ook weer afvinken.

We zijn in de haven om 08.30 uur, gepland was 08.00 uur maar wellicht heeft het weer hierin ook een rol gespeeld? Om 08.45 uur moeten we verzamelen in het platinum theater voor onze tour over de Orkney Eilanden. Eerste stop is Stromness, alwaar de ferry van het vaste land van Schotland arriveert. Tweede stop de Ring of Brodgar, een erg oude steenformatie. Ouder nog dan Stonehenge!

Derde stop, aan de kust. Waar is die eigenlijk niet hier……… Natte voeten dus……..

“Back home” op ons boortje! Yep, de Orkney Eilanden, waar meer koeien dan mensen wonen, waren echt wel de moeite waard voor een bezoekje! Schitterend!

Een verlate lunch aan boord. Relaxing en nog ff zwemmen. En de glijbaan is open, dus glijden. Toch fris zo boven op dat schip! Na het zwemmen/glijden is het tijd voor een drankje in het Atrium. Aansluitend koffie met Amarretto op deck 15, alwaar we tevens afscheid nemen van de Orkney Eilanden. Met een heel orkest aan doedelzakken aan de kade worden we uitgezwaaid door de Schotten. Bye bye Schotland!

Wij starten de laatste etappe van deze reis, op naar Hamburg!

29 juli: GOEDEMORGEN zee! Wij hebben vandaag weer een zeedag, hopelijk wat rustiger als de vorige zeedag? De voortekenen zijn goed want met het opstaan is het lekker rustig. Ontbijtje en eerst ff naar de sportschool aan boord. Stond al gepland op de vorige zeedag maar is er toen niet van gekomen. Zweten……….. Bij terugkomst van de fitness bleek kleine RvE opnieuw niet echt topfit. Wilde plat blijven liggen. Yep, zeeziek is ziek zijn. Yep, die NCL lijn kennen we maar dan de Pearl! Lang leve de KISS Kruises! The Jade vaarde langs ons op de Noordzee. Gelukkig viel het mee met Remco, alles binnen gebleven maar fit is anders. Vroeg avond wordt de zee rustiger en ziet hij kans mee te gaan eten. Gelukkig viel het mee met Remco, alles binnen gebleven maar fit is anders. Vroeg avond wordt de zee rustiger en ziet hij kans mee te gaan eten. De dag dus erg rustig en relaxed doorgebracht! In de avond, na het diner, struinen we nog wat rond over het schip.

Op naar Hamburg!

30 juli: Rond 07.00 uur zeggen we voor de laatste keer GOEDEMORGEN vanuit de MSC Preziosa, althans voor 2017………. Om 10.15 uur mogen/moeten we via Platinum Theater (Lilla 2) het schip weer verlaten. Gelukkig hadden wij onze koffer zelf meegenomen, anders was het zoeken in de aankomsthal. Met de taxi naar het HBF van Hamburg, rond 12.50 uur vertrekken we richting Dusseldorf. We weten dan al dat we van Dusseldorf niet in Venlo kunnen komen, we moeten van Kaldenkirchen naar Venlo met de bus. Reizen in Duitsland is Brezels knagen…… Vanuit Venlo kunnen we vervolgens weer niet naar Eindhoven, dus via Roermond. Heel gedoe maar uiteindelijk zijn we rond 20.00 uur thuis, einde vakantie.

Ik sluit samen met mijn manneke weer een fantastische/unieke reis af! Heerlijk genoten van alles en zeker ook van elkaar! GEWELDIG!! Spullen uitpakken en weer inpakken want over vier dagen vertrekt het vliegtuig richting Kopenhagen/Groenland. Mun manneke gaat nog lekker twee weken kamperen in België. Tot onze volgende reis……..